בס"ד
 
  צור חשבון משתמש
התחבר
 
עמוד ראשי מאמרים וכתבות פורומים שליחת מאמר החדר שלי RSS הודעה פומבית  
תפריט
העמוד הראשי
מאמרים
פורומים
בדיחות
משחקים [1] [2]
הסיפור שאינו נגמר
סקרים
רדיו
קישורים
החדר שלי - סרוג אישי
מסרים אישיים
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
RSS
צור קשר
פרסם כאן!
 
עסקים
 
תיבת חיפוש
Google
 
מחוברים עכשיו
 
סקר
מה התכנון שלכם לחודש הראשון של החופש?

בגרויות
לעבוד
ללמוד נהיגה
לעשות פסיכומטרי
ללכת לקייטנה / מחנה
להתבטל
ללמוד תורה
לעזור לזקנים לחצות את הכביש
אחר (פרטו בתגובות!)
תוצאה
משאל

הצבעות: 587
תגובות: 7
 



דף ראשישלח מאמרהמאמרים המוביליםמאמר אקראי
מה הלחץ? / מכתב גלוי ללחוצות חתונה
בקטגוריית קהילה וחברה/חתונה ונשואים
 
מ: רבקה
יוצר: רבקה
אי-מייל: שלח אי-מייל
נוסף ב: מרץ 03, 2009
עודכן ב: מרץ 03, 2009
צפיות: 1929
הצבעות: 0
דירוג: 0



אפשרויות

הדפס  הדפס

שלח לחבר  שלח לחבר
 
לינקים קרובים
אין לינקים קשורים למאמר זה


המאמרים הפופולרים ביותר:
מה לקחת לטיול שנתי? (רשימה וטיפים)

 
אמר רב חסדא: האי דעדיפנא מחבראי- דנסיבנא בשיתסר, ואי הוה נסיבנא בארביסר, הוה אמינא לשטן גירא בעינך
מה הלחץ? / מכתב גלוי לבנות לחוצות חתונה (בל"חיות)

בזמן האחרון אנו שומעים על בעיה הפוכה מן הרווקות המאוחרת והיא - הזוגיות המוקדמת (נישואים מוקדמים).
ישנו איזה הלך רוח כזה, כי אותם אלו הנישאים מוקדם יוצרים "לחץ חברתי חיובי", ולא כן הוא בעיני. כי לא כל אחד יכול, ולא לכל אחד מתאים להתחתן בגיל שמונה עשרה. "בן שמונה עשרה לחופה" נאמר., והכוונה היא לא אחר שמלאו לו שמונה עשרה, אלא אחר שמלאו לו שבע עשרה (שכן מעתה, הוא פותח את שנת ה-18 לחייו. כי חגיגת יום ההולדת ה-17 מציינת סגירה של 17 שנים). ואם כבר כ"כ לחוצים על פסק הלכה זה, מדוע לא נחמיר על עצמנו, ונלך על הלכה כפי שהיא במצוות אחרות- אשר מחייבות הנער כבר מגיל שלוש עשרה? נוסיף לזה, שבנות ודאי יהיו קטנות מן הבנים. לכן, מדוע שלא נחייבן כבר מגיל שתים עשרה?! למה לא, בעצם? דווקא מגניב להתחתן בתחילת התיכון!

"אמר רב חסדא: האי דעדיפנא מחבראי- דנסיבנא בשיתסר, ואי הוה נסיבנא בארביסר, הוה אמינא לשטן גירא בעינך" (קידושין כט, עב) והתרגום: אני עדיף מחברי- שנשאתי בן שש עשרה, ואילו נישאתי בארבע עשרה, הייתי יכול לומר לשטן חיצים בעינך,
ורש"י שם מסביר- הייתי מתגרה בשטן (יצר הרע), ולא הייתי חושש פן יחטיאני.


אמנם לכאורה מצווה מן המובחר לישא אישה בן שלוש עשרה, אך כמובן שאין זה מקובל לשאת בעול שכזה כבר בגיל כ"כ קטן, ומפני כמה סיבות דחו אותה, והאחת מהן כתב ה"חלקת מחוקק": "כל המצוות חייב לקיים מיד כשנעשה בן י"ג, מכל מקום במצווה זו קיבלו חז"ל שבן י"ח לחופה מאחר שצריך ללמוד, קודם שישא אישה. התחלת לימוד גמרא הוא מבן ט"ו ואילך". ולכן נדחו לגיל 18, כדי שילמד לפחות 3 שנים (18=15+3), שהם רוב מתוך 5 בתלמוד, שהוא לימוד תורה מינימלי לפני הכניסה לעול המשפחה. אולם, מי שאינו נושא אשה, ועומד בפני יצרו, מעלה גדולה היא לו! ונפקא מינה שגדול הלומד תורה ודוחה נישואיו, ממי שמבטל התורה ומקדימם. (וכל זאת בתנאי שאין שולטים בו הרהורי עבירה, כמובן)

ואמנם טוב להקדים הנישואים, משום הסכנה בהתפתחותם של הרהורי עבירה, כמו שנא': "בן עשרים לא נשא אשה כל ימיו בהרהורי עבירה" (שם), אך מי שיכול ומסוגל לכך, ואין בו כל כך מן היצר הזה, למה שלא ילמד תורה? והרמב"ם כתב על כך: "ואמתי האיש נתחייב במצווה זו (של פריה ורביה)? מבן שבעה עשרה שנה וכיוון שעברו עשרים שנה ולא נשא אשה, הרי זה עובר ומבטל מצות עשה, ואם היה עוסק בתורה וטרוד בה, והיה מתירא מלישא אשה כדי שלא יטרח במזונות בעבור אשתו ויבטל מן התורה, הרי זה מותר להתאחר, שהעוסק במצווה פטור מן המצווה וכל שכן (מי שעוסק) בתלמוד תורה". (אישות טו, ב)

ואכן נהגו תלמידים מישיבות ליטא להתחתן בגיל שלושים, ועל מנהג זה כתב החזון איש: "ויש מאחרין מפני עסק התורה, אבל אין דרך זו רק ליחידים"- אז מדוע מנהג זה, שהוא ליחידי סגולה, ונחשב מעלה גדולה יותר, יפחת בעיני אחרים? החשיבה הזו כי לנשיאת אישה בגיל מוקדם יש מעלה גדולה יותר מלימוד תורה עד גיל מאוחר, לא נכונה.

איני אומרת שעכשיו נלך לקיצוניות השניה, ונתחתן כולנו בני 30. ממש ממש לא! זה לא טוב מאשר שנתחתן כולנו בני 18.
רק רצוני להשקיט את לב הלחוצים, להודיע להם את אשר ודאי היה מפורסם אצלם פרסום גדול, אך נשתכח מלבם בראותם את רוב חבריהם מתחתנים סביבם. הטרנד החדש של החתונות בגיל מוקדם לא צריך להותיר את אלו המתיראים מלשא אישה, כדי לא לטרוח במזונות ולהבטל מן התורה, להרגיש נחותים. לא לכל אחד מתאים להתחתן מוקדם, ולא לכל אחד מתאים להתחתן מאוחר. ובכלל, חבל ככה להשוות ולחשב מי יותר גדול ממי, האם הממשיך ועוסק בתורה, או הנושא אישה. טוב זה דבר יחסי- מי שמתאים לו כך ועושה אחרת, אינו גדול מהעושה את אשר מתאים לו.

כל אחד יעשה הטוב לו, בקצב שלו...

אני רוצה לסיים ולומר, כי זו נקודה אחת מיני רבות להוכיח כי אין חובת המעלה להתחתן מוקדם, ישנן סיבות רבות מדוע לדחות הנישואין. אני רציתי להתמקד בזאת, כיוון שהשאר נראות בעיני ברורות, ורק צריך ללבן ולהדגיש את עניין התחרות הלא-מוצדקת הזאת, אשר טעות ביסודה.

כל טוב, ושיהיה לכולנו בעיתו ובזמנו.Smile

ממני בדאגה
רבקה




*כל הנכתב כאן למדתי ממאמריו של הרב אלישע אבינר.





שתף/י בפייסבוק מאמר זה!


האחריות על התגובות מוטלת על בעליהן בלבד ואין לנו שום אחריות על תוכנן

רבקה פרסם תגובה זאת:
תודה רבה רבה. :)

בכל אופן עניין הי"ג נאמר (לכתחילה) בקריצה, כדי ליכנס עם הקוראים בדברים. עתה נוסיף לאווירת זו את בן י"ח ג"כ.

רבקה פרסם תגובה זאת:
תודה רבה רבה. :)

בכל אופן עניין הי"ג נאמר (לכתחילה) בקריצה, כדי ליכנס עם הקוראים בדברים. עתה נוסיף לאווירת זו את בן י"ח ג"כ.

חיוך2 פרסם תגובה זאת:
ממש לא מסכימה!!! עדיף להתחתן בת 18 מאשר רווקה זקנה!!

רבקה פרסם תגובה זאת:
מותר לא להסכים. אבל לפחות צריך לדעת לא להסכים.
לא אמרתי שעדיף להתחתן מעל גיל 18, אלא שעדיף להתחתן בגיל התאים. אז יש מי שיהיה מתאים לה/לו להתחתן בגיל 18, אבל הרוב לא. כפי שהרוב לא מתאימים להתחתן בני 30. שוב, לו שתי קיצוניות, ולא טוב "להיתפס" אלין, רק לעשות כל אחד מה שטוב לו, ולא להכנע ללחץ החברתי. בין אם הוא בעד נישואים מוקדמים, ובין אם הוא בעד מאוחרים.

Anonymous פרסם תגובה זאת:
""בן שמונה עשרה לחופה" נאמר., והכוונה היא לא אחר שמלאו לו שמונה עשרה, אלא אחר שמלאו לו שבע עשרה (שכן מעתה, הוא פותח את שנת ה-18 לחייו. כי חגיגת יום ההולדת ה-17 מציינת סגירה של 17 שנים)."

זה חולק על הרמב"ם!

הרמב"ם כותב במפורש ש18 הכוונה לכניסה ל18.

שרכוח...

רבקה פרסם תגובה זאת:
זה מה ששמעתי, אוכל לברר את המקור אשר אומר כפי שכתבתי. ואשמח אם תוכל/י להביא לי המקור המדוייק מן הרמב"ם אשר דברת אודותיו.

אוהב-עולם פרסם תגובה זאת:
רמב"ם - כותב בהלכות אישות האיש מצווה על פריה ורביה אבל לא האשה ומאימתי האיש נתחייב במצווה זו מבן שבע עשרה וכיון שעברו עשרים ולא נשא אשה הרי זה עובר ומבטל מצות עשה ואם היה עוסק בתורה וטרוד בה והיה מתיירא מלישא אשה כדי שלא יטרח במזונות ויבטל מן התורה הרי זה מותר להתאחר שהעוסק במצוה פטור מן המצוה וכל שכן בתלמוד תורה - עכ"ל. וכותב המגיד משנה - יש נוסחאות חלוקות בלשון הרמב"ם בעניין ממתי חל חיוב הנישואין יש נוסחאות שכתוב בהם מבן שבע עשרה שנה וזה קשה שהרי במשנה כתוב בן יח' לחופה ובכל אופן אם גירסא זו אמיתית אז פירושה הוא משעברה שנת יז’ והוא בן יז’ שלמים ולא לפני אבל מוסיף הרב המגיד שנראה לו שהגרסא האמיתית היא מבן יח’ והכוונה ממתי שנכנס לכלל יח’ ולא לפני כלשון המשנה ומה שאמרנו שהכוונה ממתי שנכנס לכלל יח’ זה לא מחייב שמלאו לו יח´ שנה אלא שחתם יז´ שנה ואם כן לפי הגרסאות השונות אין נפקא מינה למעשה ולכן מגיה הב"ח בדברי הרב המגיד משנכנס לכלל יט’ והכוונה לכלל יח’ שלימות ואז יש נפקא מינה.
טור - ומצוה על האדם לישא אשה כשהוא בן יח’ שנים דתנן בן יח’ לחופה (וכן כתב מרן הבית יוסף ) ואחר כך מוסיף הטור אבל המקדים לישא אשה כשהוא בן יג’ מצוה מן המובחר ומה שמזכיר בדבריו בן יג’ אומר הבית שמואל שכוונתו שזה יג’ שלימות ולא ליפני שיגמרו יג’.
מבאר הפרישה - מה שכתוב בטור ובבית יוסף שהנושא אישה סמוך ליג’ מצוה מן המובחר לרמב"ם ולטור זה לאחר שיעברו יג’ לזכר ויב’ לנקבה ולרש"י ותוספות זה לפני גמר יב’ לנקבה ויג’ לזכר.
כותב הפתחי תשובה על שולחן ערוך בשם ברכי יוסף - מה שכתב מרן שהמקדים לישא בן יג’ מצווה מן המובחר זה בדורותם אבל בדורותינו נחלשו הטבעיים ונשתנו הדורות לכן אין להיזהר בזה ולהקדים לישא אשה בן יג’.



העמוד הראשי | פורומים | מאמרים | טורים אישיים | בדיחות | קישורים | משחקים 1 | משחקים 2 | הסיפור שאינו נגמר | רדיו | החשבון שלי | מסרים | שאלות נפוצות |
RSS | Hosted By: HTTP | אינדקס אתרים | קשר החן - קשירת מטפחות | סרוגים | תנאי שימוש | צור קשר

© כל הזכויות שמורות לסרוג www.saroog.co.il | קרדיטים | sxc.hu
מערכת זו מופעלת על PHP-Nuke. ותורגמה על ידי צוות PHPNuke ישראל ושוחררה תחת הרישיון החופשי GNU/GPL .
כניסה למנהלים