בס"ד
 
  צור חשבון משתמש
התחבר
 
עמוד ראשי מאמרים וכתבות פורומים שליחת מאמר החדר שלי RSS הודעה פומבית  
תפריט
העמוד הראשי
מאמרים
פורומים
בדיחות
משחקים [1] [2]
הסיפור שאינו נגמר
סקרים
רדיו
קישורים
החדר שלי - סרוג אישי
מסרים אישיים
הפוך לדף הבית
הוסף למועדפים
RSS
צור קשר
פרסם כאן!
 
עסקים
 
תיבת חיפוש
Google
 
מחוברים עכשיו
 
סקר
מה התכנון שלכם לחודש הראשון של החופש?

בגרויות
לעבוד
ללמוד נהיגה
לעשות פסיכומטרי
ללכת לקייטנה / מחנה
להתבטל
ללמוד תורה
לעזור לזקנים לחצות את הכביש
אחר (פרטו בתגובות!)
תוצאה
משאל

הצבעות: 587
תגובות: 7
 



דף ראשישלח מאמרהמאמרים המוביליםמאמר אקראי
גירושין זה רע?
בקטגוריית קהילה וחברה/חתונה ונשואים
 
מ: יואב
יוצר: יואב
אי-מייל: שלח אי-מייל
נוסף ב: דצמבר 12, 2011
עודכן ב: דצמבר 12, 2011
צפיות: 1479
הצבעות: 0
דירוג: 0



אפשרויות

הדפס  הדפס

שלח לחבר  שלח לחבר
 
לינקים קרובים
אין לינקים קשורים למאמר זה


המאמרים הפופולרים ביותר:
מה לקחת לטיול שנתי? (רשימה וטיפים)

 
המשך למאמרו של אח..
מאמר אחר שפורסם לפני פתח בשאלה טובה על המשנה האחרונה במסכת גיטין. כך הוא כתב:

"בית שמאי אומרים לא יגרש אדם את אשתו אלא אם כן מצא בה דבר ערוה... ר' עקיבא אומר אפי' מצא אחרת נאה הימנה" (גיטין צ.)

זו - לפי ר' עקיבא - כבר סיבה 'לא רעה' לגרש את האשה. הזוי, הסבתא של ההזויים. הרי כולנו יודעים ש - "כל המגרש אשתו הראשונה אפילו המזבח מוריד עליו דמעות". וזו סיבה מספקת שיכול הבעל לגרש את אשתו? ר' עקיבא, מה קורה פה?!...

ממש לא מובן. אדם הולך ברחוב, רואה בחורה משהו פצצה לפנים - מגיע הביתה, מוציא גט לאשתו - אומר לו ר' עקיבא - ת'פאדל, גרש את אשתך. ר' עקיבא?! אתה הרי זה שאמרת "ואהבת לרעך כמוך", מה זה ההיתר הזה?

עד כאן דברי הכותב היקר.
אני ארצה ללכת בכיוון שונה מהדברים היפים שהוא כתב, בדרך שלדעתי יותר קרובה לפשט.

אנחנו יודעים שבסדר המשניות מסכת גיטין קודמת למסכת קידושין. הסדר הזה נראה לנו קצת "לא מסודר". הרי קודם מקדשים אשה, ורק אח"כ, לא עלינו, אדם יכול לגרש אותה.
מסביר הרמב"ם בקדמתו למשנה, שרבי יהודה הנשיא, מסדר המשנה, סמך את דבריו על הפסוק. כבר בתורה אנחנו מוצאים שנתינת הגט קודמת לקידושי האשה: "ויצאה מביתו, והלכה והיתה לאיש אחר". קודם "והלכה"- גירושין, ואחר כך "והייתה"- קידושין (בשנית).

האמת, שהרמב"ם כלל לא פתר לנו את הבעיה, הוא רק סיבך אותנו יותר. את אותה השאלה ששאלנו על סדר המשנה, נשאל על התורה הק'. מדוע התורה מקדימה את עניין הגירושין לעניין הקידושין? [על סדר המשנה אין שאלה- הסדר שלה הוא כמו שמסודר בפסוק, אבל מדוע הפסוק סידר כך את דבריו?]

אני חושב שכאן התורה מסבירה לנו את הערך הגדול של הגירושין עבור חיי הנישואין. דווקא הגט תומך בבניין הנישואין. כיצד?
אם בני הזוג יודעים שבכל רגע הבעל יכול לגרש את האשה, שבכל רגע הקשר בינהם יכול להפסק ולהיכרת, והם בכל זאת בוחרים להיות ביחד- סימן שהקשר בינהם הוא מאוד עמוק. האפשרות שיש לבעל לתת גט לאשתו, החרב החדה המונפת מעל החוט הקושר בינהם, הופכת את הנישואים שלהם לקשר מתוך בחירה, מתוך רצון. לא רק הבחירה כשהם עמדו מתחת לחופה ומאוד שמחו ורצו זה בזו, אלא בחירה שממשיכה בכל רגע. לכן עניין היגורשין מקדים את הקידושין- הוא זה שמחזק את הנישואין.

נחזור כעת למחלוקת בה פתחנו: את דברי בית שמאי אנחנו מבינים, אדם יכול לגרש את אשתו רק אם מצא בה דבר ערוה, לא מגרשים את האשה סתם כך, צריך סיבה משמעותית לכך. אבל את דברי ר' עקיבא לא הבנו, למה לתת לבעל את האפשרות לגרש אשה על כל שטות?

כעת הדברים מובנים מאוד. ר' עקיבא לא אומר לבעל שאכן יגרש את אשתו אם מצא אחרת נאה הימנה, חס ושלום. ר' עקיבא אומר שאתה יכול לגרש את אשתך מכל סיבה, התורה נותנת לך את האפשרות הזו. ולשם מה? כדי שכאשר תבחר שלא לגרש את אשתך, תרגיש הרבה יותר קרוב אליה, תרצה בה באמת.

הוזכרה תופעת הגירושים הרבים שבעמ"י, לצערינו הרב. אבל בכל זאת אפשרות לקחת ממנה חיזוק חיובי עבורנו. אם האפשרות לגירושין כל כך נוחה, וכל כך ריאלית, ובכל זאת זוגות רבים נשארים נשואים- זה צריך להאיר להם עד כמה טוב הקשר בינהם, עד כמה הוא אמיץ וכו'.

בית שמאי כנראה סוברים שהדרך הזו מסוכנת. אם ניתן לכל אדם את האפשרות לגרש את אשתו בכל עת, יהיו רבים מדי שינצלו את האפשרות הזו, והדבר יחליש את הנישואין בעם ישראל. לדעת בית שמאי דרכו של ר' עקיבא תזיק יותר מאשר תועיל, ולכן אדם יכול לגרש את אשתו רק כאשר, ח"ו, מצא בה ערות דבר.

נברך את הנשואים- בברכת בנין עדי עד
את המצפים- בברכת בקרוב ממש
ואת הצעירים יותר- בברכת בעתו ובזמנו.

[כבר הרבה זמן לא כתבתי...]





שתף/י בפייסבוק מאמר זה!


האחריות על התגובות מוטלת על בעליהן בלבד ואין לנו שום אחריות על תוכנן

יד_האלמונית פרסם תגובה זאת:
אפשר להוסיף עוד משהו?
דעת רבי עקיבא- שאפשר לגרש אם ראה אשה יפה יותר ממנה, מזכירה לי את דעת בית הלל- "כיצד מרקדין לפני הכלה- כלה נאה וחסודה" לעומת בית שמאי שאומרים לרקוד לפניה כפי שהיא (לא להמציא שהיא יפה כשהיא מכוערת :)) ומסבירים שם את דעת בית הלל שלדעת החתן היא כלה נאה וחסודה, (אחרת לא היה מתחתן איתה:)) ולכן זה לא שקר..
וגם בענייננו- אם האיש רואה מישהי יפה מאשתו- זה מראה על הקשר שלו עם אשתו, שאשתו כבר לא נאה וחסודה בעיניו..

ותוספת לאיחולים, גם למבוגרים יותר, ולגרושים... בעז"ה בעיתו ובזמנו, בקלות ובשמחה!

Anonymous פרסם תגובה זאת:
ממש מאמר מחזק מאוד ואיכותי יישר כוח

Anonymous פרסם תגובה זאת:
סרוג, האתר לדתיים סרוגים שביננו
wholesale bags http://www.googletest.com

Anonymous פרסם תגובה זאת:
gucci rush 2 ceneo סרוג, האתר לדתיים סרוגים שביננו
fashion gucci handbag http://motivointeractive.com/images/style-lv-handbag-household-film-it-is-doable-programs.asp

Anonymous פרסם תגובה זאת:
gucci gucci louie louie lyrics kreayshawn סרוג, האתר לדתיים סרוגים שביננו
gucci handbags http://www.gucci-handbags-clearance.com

Anonymous פרסם תגובה זאת:
gucci watches watches all models סרוג, האתר לדתיים סרוגים שביננו
2013 http://www.compassassessment.com/gucci-handbags-quit-tactic-to-struggle-excessive-pounds.aspx

Anonymous פרסם תגובה זאת:
casual shoes סרוג, האתר לדתיים סרוגים שביננו
mbt shoesin us clearance http://www.conheceracrise.com/mbt-outlet-store--shoes.asp

Anonymous פרסם תגובה זאת:
gucci ring for sell סרוג, האתר לדתיים סרוגים שביננו
Spain Hermes handbags http://www.direktassistans.se/spain-hermes-bags-capable-to-this-kind-of-awesome-position.aspx


העמוד הראשי | פורומים | מאמרים | טורים אישיים | בדיחות | קישורים | משחקים 1 | משחקים 2 | הסיפור שאינו נגמר | רדיו | החשבון שלי | מסרים | שאלות נפוצות |
RSS | Hosted By: HTTP | אינדקס אתרים | קשר החן - קשירת מטפחות | סרוגים | תנאי שימוש | צור קשר

© כל הזכויות שמורות לסרוג www.saroog.co.il | קרדיטים | sxc.hu
מערכת זו מופעלת על PHP-Nuke. ותורגמה על ידי צוות PHPNuke ישראל ושוחררה תחת הרישיון החופשי GNU/GPL .
כניסה למנהלים